Obekräftad leveranstid..

inväntar information från Apple!

Apple släppte ju tre nya modeller av mobiler, nu i september. Modellerna är iPhone 11, iPhone 11 Pro och iPhone 11 Pro Max. Då jag hade möjlighet att binda om mitt abonnemang, via Tre, så hoppade jag på uppdateringståget. Beställde ett uppdaterat abonnemang (obegränsad surf) och en iPhone 11 Pro. Det var inte på bokningsdagen, men det var innan telefonsläppet. Tre tackade så mycket för beställningen och sen har man inte hört något mer. Under tiden får man kolla på lite videos.

Apple och uppdaterade OS

Som vi alla har märkt, så har Apple påbörjat (eller börjar kanske bli klara) ett projekt med att separera sina OS. Som ett led i detta, har operativsystemen till iPad-plattorna, blivit av med mobilOS:t, iOS. Så igår släppte Apple, iPadOS 13.1 och uppdateringen har en hel del godbitar att ta del av.

Sanningen om kolhydrater

Varför tycker så många att lchf är svårt? Räkna kolhydrater och håll reda på om de (kolhydraterna alltså) är snabba, medelsnabba eller långsamma). Ren matematik och logik.

Bästa skolan: https://www.svtplay.se/video/20476372/sanningen-om-kolhydrater

B-vitaminer

Det finns åtta stycken B-vitamin och de skyddar ditt hjärta och ökar din hjärnkraft. 

B12 är den vitaminen som hjälper din kropp att förvandla mat till energi och hjälper hjärnans neuroner att kommunicera med varandra. B12 skapar också myelin som är ”isoleringen” kring dina nerver. Brist på B12-vitamin har kopplats samman med kognitiva problem som depression, förvirring och minnesförlust. Allvarlig brist kan ge blodbrist.

Folat behövs för att bilda nya celler och röda blodkroppar. Kvinnor i barnafödande ålder rekommenderas ta folat i form av vitamintabletter. Precis som vid allvarlig B12-vitaminbrist kan allvarlig brist på folat leda till blodbrist.

Maten som innehåller B-vitamin: B-12 finns i ägg, ost, fisk, mjölk, yoghurt, lever och rött kött. Folat finns i spenat, sparris och bönor, lever, mörkgröna bladgrönsaker och olika slag av kål, bönor, kikärter, linser, frukt och bär. Även fullkornsprodukter och olika typer av mjölkprodukter som fil och yoghurt innehåller en hel del folat.