1,2,3 LCHF – vad kan jag äta?

Enkladte tipset är att titta i affären på innehållsförteckningen. Högst 5 g kolhydrater per 100 g födoämne är ett enkelt nybörjartips.

Vatten: Smaksatt eller kolsyrat om du vill. Obs ej Bonaqua med smak då de innehåller mer än 5 g kolhydrater per 100g.

Kaffe: Gärna med vispgrädde i, fast här är jag inte fullt så strikt utan kör med mjölk eftersom jag tycker grädde ger en konstig smak.

Te: Svart, grönt, vitt …

Kött: Valfri sort. Nöt, gris, vilt, kyckling. Fettranden är nyttig liksom skinnet på kycklingen. Välj gärna ekologiskt och gräsbetat om du kan.
Fisk och skaldjur: Alla sorter. Gärna feta fiskar som lax, makrill eller strömming. Undvik panering.

Ägg: I alla former. Kokt, stekt, omelett. Gärna ekologiska.

Naturligt fett, feta såser: Använd gärna smör och grädde i matlagningen så blir det godare och du blir mättare. Bearnaisesås, hollandaisesås, läs innehållsförteckningen för att hitta kvalitetsprodukter eller gör själv. Kokosfett, olivolja och rapsolja är också bra alternativ. 

Ovanjordsgrönsaker: Alla sorters kål, till exempel blomkål, broccoli, vitkål, brysselkål. Sparris, squash, aubergine, oliver, spenat, svamp, gurka, grönsallad, avokado, lök, paprika, tomat med mera.

Mejeriprodukter: Välj alltid det fetaste alternativet. Riktigt smör och Bregott, grädde (40 %), crème fraiche, feta ostar. Fet grekisk/ turkisk yoghurt. Var försiktig med vanlig mjölk och fil, de innehåller mycket mjölksocker. Undvik smaksatta, sockrade och lättvarianter.

Nötter: Bra som tv-godis (helst i måttliga mängder, typ en handfull gånger tre).

Bär: Okej i måttliga mängder, om du inte är superstrikt. Gott med vispad grädde till. 

Publicerat av

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.