1,2,3 LCHF – viktminskning


Min vikt ökade i en hastighet jag inte längre kunde hantera eftersom jag under en längre period ätit, druckit och levt utifrån det goda utelivet. Jag hade länge tänkt att jag borde röra mig mer för att gå ner i vikt. Borde jag kanske till och med investera i ett fitnessarmband eller stegräknare för att följa hur mycket jag rör på mig – skulle det hjälpa mig att gå ner några extra kilon?
Tror inte det, eller vet att det i alla fall inte funkar för mig. Tillslut insåg jag själv att jag måste ändra min livsstil och bästa starten visade sig vara att ändra på kosten. Ägnade veckor med att läsa, lära och förstå de olika dieterna. 

Vad passade mig bäst? Som ni redan förstått blev det LCHF. I början var det svårt och viljan till att lyckas med förändringen tvingade mig att vara starkare än frestelsen till att gå tillbaka till det invanda beteendet. Varje dag blev en kamp, men efter ett par veckor kändes det riktigt bra, och redan då hade jag börjat gå ner i vikt. 

Observera att LCHF inte är någon Quick Fix utan en långsiktig förändring som inte bara stabiliserar kroppen till din normalvikt utan även ger effekter på hälsan. 

  • Du blir snabbare mätt på fett än kolhydrater.
  • Du får en jämn och behaglig mättnadskänsla som varar länge.
  • Du kommer snart märka att sötsuget försvinner.
  • Känslan av vrålhunger blir också som bortblåst eftersom du äter tills du blir mätt.

Men också… förbättrat resultat på långvariga sjukdomar som ex. Diabetes. Har inte själv sjukdomen så den diskussionen kan jag tyvärr inte bekräfta, men hade tidigare ständig värk i mina ben, restlessleg och benhinneinflammation. Idag är det nästintill borta och jag har till och med börjat spring eller löpträna som jag så fint kallar det för att förtydliga själva träningen som har kommit som en ren bonus. 

Alltså först tog jag tag i kosten sen kom träningen av sig själv, helt naturligt. 

Publicerat av

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.